Surse potentiale de energie!

Ca surse potențiale de combustibil, carbohidrații, grăsimile și proteinele din alimentele pe care le consumam urmează diferite căi metabolice în organism, dar toate produc în cele din urmă apă, dioxid de carbon și o energie chimică numită ATP (acid adenozintrifosforic, compus, cu rol de acumulator energetic, prezent în toate celulele vii). Gândiți-vă la moleculele ATP ca la compuși cu energie înaltă sau la baterii care stochează energia.

Oricând aveți nevoie de energie – să respirați, să vă legați pantofii sau să faceți o plimbare, corpul vostru utilizează molecule ATP. ATP, de fapt, este singura moleculă capabilă să furnizeze energie fibrelor musculare pentru a forța contracțiile musculare. Creatinfosforic (CP) este un alt compus de mare putere care poate fi mobilizat rapid pentru a ajuta la combustia eforturilor scurte, explozive. Pentru a susține activitatea fizică, cu toate acestea, celulele trebuie să suplimenteze atât CP cât și ATP. Alegerile noastre alimentare de zi cu zi suplimenteaza energia potențială sau combustibilul pe care corpul trebuie să-l continue să funcționeze în mod normal. Această energie are trei forme: carbohidrați, grăsimi și proteine.

Organismul poate stoca unii dintre acești combustibili într-o formă care oferă mușchilor o sursă imediată de energie. Carbohidrații, cum ar fi zahărul și amidonul, de exemplu, sunt ușor împrăștiați în glucoză, principala sursă de energie a organismului.

Glucoza poate fi utilizată imediat ca combustibil sau poate fi trimisă la ficat și mușchi și depozitată ca glicogen. În timpul exercițiului, glicogenul muscular este transformat înapoi în glucoză, pe care numai fibrele musculare le pot folosi drept combustibil. Glicemia din sânge servește, de asemenea, ca cea mai importantă sursă de energie pentru creier, atât în ​​repaus cât și în timpul exercițiilor fizice. Corpul folosește în mod constant și completează magazinele de glicogen.

Capacitatea organismului de a stoca glicogenul muscular , este limitată la aproximativ 1,800 până la 2000 de calorii în valoare de energie sau suficient combustibil pentru 90-120 de minute de activitate continuă și viguroasă.  Pentru a ține pasul cu această cerere crescută de glucoză, depozitele de glicogen din ficat devin rapid epuizate. Atunci când ficatul nu are glicogen,  nivelul glucozei din sânge scade puțin, iar hipoglicemia rezultată (scăderea nivelului de zahăr din sânge) va încetini în continuare. Alimentele pe care le consumați  în timpul exercițiilor fizice care alimentează carbohidrații pot contribui la întârzierea epuizării glicogenului muscular și la prevenirea hipoglicemiei.

Grăsimea este cea mai concentrată sursă de energie a organismului, oferind mai mult de două ori mai multă energie potențială decât carbohidrații sau proteinele (9 calorii pe gram față de 4 calorii pe gram). În timpul exercițiului, grăsimile stocate în organism (sub formă de trigliceride din țesutul adipos sau de grăsime) sunt împărțite în acizi grași. Acesti acizi grasi sunt transportati prin sange in muschi pentru combustibil. Acest proces are loc relativ încet în comparație cu mobilizarea carbohidraților pentru combustibil. De asemenea, grăsimea este stocată în fibrele musculare, unde poate fi accesată mai ușor în timpul exercițiilor fizice. Spre deosebire de „magazinele” de glicogen, care sunt limitate, grăsimile corporale reprezintă o sursă practic nelimitată de energie pentru sportivi. Chiar și cei care sunt slabi și îngroziți au suficientă grăsime stocată în fibrele musculare și celulele adipoase pentru a furniza până la 100.000 de calorii – suficient pentru a funcționa peste 100 de ore de maraton!

Grăsimea este un combustibil mai eficient pe unitate de greutate decât carbohidrații. Carbohidrații trebuie să fie depozitați împreună cu apa. Greutatea noastra se va dubla daca stocam aceeasi cantitate de energie ca si glicogenul (plus apa pe care o detine glicogenul) pe care o pastram ca grasime corporala. Majoritatea dintre noi dispun de o cantitate suficientă de grăsimi (țesut adipos sau grăsime corporală), plus că organismul convertește și stochează excesul de calorii din orice sursă (grăsimi, carbohidrați sau proteine) ca grăsimi corporale.

În ceea ce privește proteinele, organismul noastru nu mențin rezervele „oficiale” pentru a fi folosite drept combustibil. Mai degrabă, proteina este utilizată pentru a construi, menține și repara țesuturile organismului, precum și pentru a sintetiza enzimele și hormonii importanți. În condiții obișnuite, proteina îndeplinește doar 5% din necesarul de energie al organismului. În unele situații, cum ar fi atunci când consumăm prea puține calorii zilnic sau insuficienti carbohidrați, precum și în timpul ultimelor etape de exerciții de anduranță, atunci când rezervele de glicogen sunt epuizate, mușchiul scheletic este descompus și folosit drept combustibil. Acest sacrificiu este necesar pentru a accesa anumiți aminoacizi (blocurile de proteine) care pot fi transformate în glucoză.

Amintiți-vă, creierul vostru are de asemenea, nevoie de o aprovizionare constantă de glucoză pentru a funcționa optim.

Carbohidrații, proteinele și grăsimile joacă fiecare roluri distincte în organismul nostru!!!

Carbohidratii

  • Oferă o sursă foarte eficientă de combustibil – deoarece organismul necesită mai puțin oxigen pentru a arde carbohidrații în comparație cu proteinele sau grăsimile, carbohidrații sunt considerați cea mai eficientă sursă de combustibil a organismului. Carbohidrații sunt din ce în ce mai vitali în timpul exercițiilor de intensitate ridicată atunci când organismul nu poate procesa suficient oxigen pentru a-și satisface nevoile.
  • Menține funcția creierului și a sistemului nervos – când glicemia scade, deveniți iritabili, dezorientati și letargici și este posibil să nu fiți în stare să vă concentrați sau să efectuați chiar și sarcini simple.
  • Ajută la metabolizarea grăsimilor – pentru a arde grăsimea în mod eficient, corpul vostru trebuie să descompună o anumită cantitate de carbohidrați. Deoarece magazinele cu carbohidrați sunt limitate în comparație cu rezervele de grăsime ale organismului, consumarea unei diete inadecvate de carbohidrați limitează substanțial metabolismul grăsimilor.
  • Protejează masa proteinelor slabe (musculare) – consumând carbohidrați adecvați, corpul își folosește proteina (din mușchi, organe interne sau dieta) ca sursă de energie. Proteina dietetică este mult mai bine utilizată pentru a construi, menține și repara țesuturile organismului, precum și pentru a sintetiza hormoni, enzime și neurotransmițători.

Grasimea

  • Oferă o sursă concentrată de energie – grăsimea oferă mai mult de două ori mai multă energie potențială decât proteinele și carbohidrații (9 calorii pe gram de grăsime față de 4 calorii pe gram de carbohidrați sau proteine).
  • Ajută la o activitate cu intensitate scăzută până la moderată – în repaus și în timpul exercițiilor efectuate la sau sub 65% din capacitatea aerobă, grăsimea contribuie cu 50% sau mai mult din combustibilul necesar muschilor.

Proteinele

  • Oferă energie în stadiile tardive de exerciții prelungite – Când depozitele de glicogen din mușchi scad, așa cum se întâmplă de obicei în ultimele etape ale activităților de anduranță, organismul descompune aminoacizii din proteinele musculare scheletice în glucoză pentru a furniza până la 15% .
  • Oferă energie atunci când dieta zilnică este inadecvată în calorii totale sau carbohidrați – În această situație, organismul este nevoit să se bazeze pe proteine ​​pentru a-și satisface nevoile energetice, ceea ce duce la defalcarea masei musculare slabe.

 

No Comments